Identyfikacja potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi
Realizując obowiązek wynikający z art. 101d ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2019 r., poz. 1396 ze zm.), Starosta Toruński dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się:
Rejestr historycznych zanieczyszczeń i rejestr bezpośrednich zagrożeń i szkód w środowisku, które wystąpiły na terenie kraju, jest prowadzony przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Prowadzenie i nadzorowanie spraw dotyczących działań remediacyjnych (naprawczych) powierzono Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska.
Starosta dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, poprzez:
Po przeprowadzeniu identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń, Starosta sporządza wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, który następnie zostanie przekazany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Artykuł 101e ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska wprowadza obowiązek zgłaszania historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska przez władającego powierzchnią ziemi, który stwierdził takie zanieczyszczenie na terenie będącym w jego władaniu.
Każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi na terenie powiatu toruńskiego, może zgłosić ten fakt Staroście Toruńskiemu.
Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi (z obowiązkiem przeprowadzenia remediacji włącznie).
Rodzaje działalności mogących z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wraz ze wskazaniem przykładowych dla tych działalności zanieczyszczeń, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395).
W zgłoszeniu należy wskazać następujące informacje:
Stosowne zgłoszenia o potencjalnych zanieczyszczeniach powierzchni ziemi prosimy przekazywać:
a) osobiście lub pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Toruniu, Wydział Środowiska, ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń
b) pocztą elektroniczną na adres e-mail: starostwo@powiattorunski.pl
Do ww. zgłoszeń składanych w postaci elektronicznej dołącza się zeskanowane dokumenty lub dokumentację, o których mowa powyżej.