Rozdział 6
Podstawowe zadania wydziałów, biur, zespołów i referatów
§ 21. Wydział Komunikacji i Transportu - „KD”
- Wydział Komunikacji i Transportu realizuje zadania związane z rejestracją pojazdów, wydawaniem i wstrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, wydawaniem licencji i zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób i rzeczy, organizacją ruchu na drogach publicznych gminnych i powiatowych.
- Do podstawowych zadań Wydziału wynikających z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym, ustawy o kierujących pojazdami oraz przepisów wykonawczych należy w szczególności:
- prowadzenie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów oraz tablic rejestracyjnych,
- prowadzenie czasowej rejestracji pojazdów, wydawanie pozwoleń czasowych, tymczasowych tablic rejestracyjnych oraz tablic profesjonalnych ,
- prowadzenie czasowego wycofania pojazdów z ruchu,
- zmian danych w dowodach rejestracyjnych,
- wyrejestrowywanie pojazdów w przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu, kradzieży pojazdu, zniszczenia pojazdu za granicą, trwałej i zupełnej utraty pojazdu, wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę,
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu na drogach w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji; jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska,
- wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu w przypadkach określonych przepisami szczegółowymi,
- prowadzenie w systemie elektronicznym danych i informacji o pojazdach zarejestrowanych w powiecie oraz ich właścicielach,
- przyjmowanie od służb uprawnionych do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych oraz jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego),
- zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie,
- wydawanie decyzji o unieważnieniu rejestracji pojazdów, zwrocie dowodu rejestracyjnego i tablic w przypadkach określonych przepisami prawa,
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami, wymiana uprawnień, wydawanie wtórnika oraz wydawanie profilu kandydata na kierowcę i profilu kierowcy zawodowego,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy oraz kart kwalifikacji kierowcy
- wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdem,
- wydawanie decyzji o skierowaniu na badania lekarskie lub badania psychologiczne kierującego pojazdem w przypadkach przewidzianych prawem,
- przyjmowanie od Policji zatrzymanego prawa jazdy oraz zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy od organów prokuratury i sądów,
- przyjmowanie, ewidencjonowanie i wykonywanie wyroków sądowych,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaniu przyczyny, która spowodowała jego cofnięcie,
- prowadzenie w systemie elektronicznym rejestru kierowców, wydanych uprawnień i kart kwalifikacji kierowcy oraz zdarzeń wpływających na ograniczenia w korzystaniu z uprawnień,
- wydawanie zezwoleń do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne,
- wydawanie zezwoleń do przeprowadzania badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów,
- przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
- wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
- wydawanie zezwoleń dla jednostek na prowadzenie szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
- prowadzenie ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji instruktorom nauki jazdy,
- sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców,
- prowadzenie spraw związanych z czasową i stałą organizacją ruchu,
- prowadzenie postępowań na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- prowadzenie postępowań i nakładanie kar administracyjnych zgodnie z art. 140ma i 140mb ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- wydawanie uzgodnień i opinii dotyczących stałej i czasowej organizacji ruchu,
- prowadzenie nadzoru nad wprowadzaną organizacją ruchu, kontrola organizacji ruchu.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie transportu, prawa przewozowego, kolei i dróg należy w szczególności:
- koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnych,
- ograniczanie obowiązków przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej,
- wyrażanie zgody i określanie warunków ograniczenia obowiązków przewozu przez przewoźnika,
- nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest ono niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej,
- wydawanie i cofanie licencji na krajowy zarobkowy przewóz osób i rzeczy pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami oraz licencji spedycyjnej,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób i rzeczy,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na zarobkowy przewóz osób,
- wydawanie zaświadczeń na transport drogowy rzeczy i osób na potrzeby własne,
- uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych i regularnych specjalnych przewozów na liniach komunikacyjnych obejmujących powiaty lub województwa sąsiadujące,
- wydawanie zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćZarząd Powiatu Toruńskiego
- Data wytworzenia2024-11-27
- OpublikowałMarzena Pietruszyńska
- Data publikacji2024-12-03 11:51