Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
ul. Towarowa 4-6
tel. (56) 662 88 40-43
pokój nr 206, 207, piętro II
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych zajmuje się organizacją szkół ponadpodstawowych i specjalnych, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami, tworzeniem warunków rozwoju kultury fizycznej i sportu, ochroną zdrowia oraz pomocą społeczną.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie oświaty należy w szczególności:
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkół i placówek oświatowych wymienionych w art. 2 pkt 2, 4-8 ustawy Prawo oświatowe, których prowadzenie należy do zadań własnych powiatu,
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem szkół i placówek prowadzonych na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami,
- prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania i likwidacji szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest powiat,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz nadawanie i cofanie uprawnień szkoły publicznej szkołom niepublicznym,
- prowadzenie rejestru szkół i placówek oświatowych w Systemie Informacji Oświatowej, w tym innych szkół i placówek oświatowych publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, dla których powiat jest odpowiednio organem właściwym do prowadzenia ewidencji szkół niepublicznych,
- ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych mających siedzibę na terenie powiatu,
- opracowywanie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych, działających na terenie powiatu oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,
- opracowywanie założeń do projektów organizacyjnych szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest powiat, ich analiza oraz wnioskowanie o zatwierdzanie,
- sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie spraw finansowych, organizacyjnych i administracyjno-prawnych, w tym m.in:
- prowadzenie i aktualizacja planów finansowych poszczególnych szkół i placówek oświatowych,
- opiniowanie i analiza wykorzystania zmian w budżetach szkół i placówek oświatowych i sporządzanie zbiorczych opracowań i wniosków w tym zakresie,
- analiza i zatwierdzanie arkuszy organizacji pracy szkół oraz placówek oświatowych pod względem zgodności z prawem oświatowym i zabezpieczeniem finansowym oraz administrowanie bazą elektroniczną arkusza,
- kierowanie uczniów do szkół specjalnych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjo-terapeutycznych,
- opracowywanie zbiorczych analiz, ocen, sprawozdań dotyczących oświaty,
- przeprowadzanie procedury dotyczącej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora szkoły i placówki oświatowej,
- organizowanie egzaminów dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego, w tym wydawanie aktów mianowania,
- przygotowywanie wniosków do odznaczeń i nagród dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- ustalanie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli,
- opracowywanie planu finansowego w zakresie realizacji różnorodnych form dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- opracowanie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków, a także niektórych innych składników wynagrodzenia,
- przeprowadzanie procesu oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników niebędących nauczycielami oraz prowadzenie spraw związanych z jego realizacją,
- koordynowanie i weryfikowanie informacji wprowadzanej do Systemu Informacji Oświatowej (SIO) i kontrola naliczeń subwencji oświatowej dokonywanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,
- prowadzeniem spraw związanych z obsługą programów stypendialnych dla uczniów - mieszkańców powiatu oraz uczniów szkół prowadzonych przez powiat,
- zapewnienie warunków organizacyjnych opieki zdrowotnej nad uczniami.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie kultury należy w szczególności:
- podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, w tym amatorskiego ruchu artystycznego,
- organizacja działalności kulturalnej poprzez tworzenie lub współtworzenie powiatowych instytucji kultury i współpracę z instytucjami kultury na terenie powiatu,
- nadzór nad działalnością Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chełmży w zakresie realizowanych przez nią zadań powiatowych,
- opracowywanie projektów planów finansowych dotyczących upowszechniania kultury oraz dysponowanie środkami zgodnie z uchwalonymi planami,
- zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych do ochrony dóbr kultury, w tym:
- przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku;
- zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym;
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia;
- przygotowanie projektu programu opieki nad zabytkami dla powiatu i jego realizacja,
- umieszczanie na zabytkowych nieruchomościach odpowiednich znaków lub nazw informujących o ich ochronie prawnej,
- upowszechnianie wiedzy o zabytkach,
- wnioskowanie o ustanawianie społecznych opiekunów zabytków i współpraca z nimi w zakresie ochrony dóbr kultury,
- wnioskowanie o przyznanie wyróżnień i nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie w zakresie przekazywania dotacji na zadania wspierane i powierzone przez powiat,
- przygotowanie projektu programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz jego realizacja,
- współpraca z Powiatową Radą Działalności Pożytku Publicznego.
- prowadzenie spraw związanych ze współfinansowaniem i współorganizacją przedsięwzięć kulturalnych organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, osoby prawne lub fizyczne,
- współpraca ze stowarzyszeniami, środowiskami twórczymi w zakresie kultury.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie sportu należy w szczególności:
- tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i finansowych sprzyjających rozwojowi kultury fizycznej i sportu w powiecie,
- wspieranie działalności stowarzyszeń realizujących zadania z kultury fizycznej,
- współorganizowanie szkolnych imprez sportowych o zasięgu powiatowym z Powiatowym Szkolnym Związkiem Sportowym w Toruniu,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej na terenu powiatu,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń, o których mowa w pkt 4,
- opracowywanie kalendarza imprez sportowych,
- realizacja zadań związanych z przyznawaniem okresowych stypendiów sportowych oraz nagród i wyróżnień sportowcom, trenerom i działaczom sportowym za osiągnięte wyniki sportowe,
- wspieranie udziału sportowców z powiatu w zawodach na szczeblu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym,
- prowadzenie spraw związanych z otwartym konkursem ofert na realizację zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i turystyki, zleconych przez powiat,
- sprawowanie kontroli nad realizacją zadań zleconych stowarzyszeniom i innym organizacjom społecznym w ramach otwartych konkursów w dziedzinie kultury fizycznej, i turystyki.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej należy w szczególności:
- współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia, samorządem województwa kujawsko-pomorskiego w zakresie zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych mieszkańców powiatu,
- przygotowywanie informacji, analiz i sporządzanie sprawozdań określonych realizacją zadań prozdrowotnych,
- wykonywanie zadań ujętych w specjalnych programach rządowych z zakresu ochrony zdrowia,
- włączenie się w realizowanie zadań wychowawczych, zapobiegawczych i profilaktycznych związanych z uzależnieniami alkoholowymi, nikotynowymi, narkotykowymi oraz patologiami społecznymi, jak również propagowaniem zdrowego stylu życia,
- wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie pogłębiania wiedzy o ochronie zdrowia publicznego i działań profilaktycznych w powiecie, w tym współpraca z powiatowym inspektorem sanitarnym,
- współpraca ze szpitalami, poradniami i punktami konsultacyjnymi w zakresie ochrony przed zakażeniami, chorobami zakaźnymi oraz epidemiami,
- współpraca z Okręgową Izbą Aptekarską oraz gminami powiatu w zakresie ustalania godzin pracy ogólnodostępnych aptek pracujących w systemie całodobowym,
- przygotowanie, realizacja i koordynacja zadań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego,
- prowadzenie spraw związanych z przekazaniem zwłok szkołom wyższym do celów naukowych, jeżeli zwłoki te nie zostały pochowane przez osoby uprawnione,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Spółki „Szpital Powiatowy w Chełmży sp. z o.o.” w zakresie obowiązujących przepisów,
- inspirowanie i promowanie rozwiązań w zakresie polityki społecznej w tym pomocy społecznej zgodnej ze strategią przyjętą przez Radę Powiatu,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością domów pomocy społecznej, środowiskowych domów samopomocy oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu w zakresie spraw finansowych i organizacyjnych,
- pozyskiwanie dodatkowych środków na zadania z zakresu pomocy społecznej i ochrony zdrowia oraz współpraca w tym zakresie z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej, administracją rządową, samorządem województwa kujawsko-pomorskiego, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- prowadzenie sprawozdawczości do Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu powiatu z zakresu ochrony zdrowia, pomocy społecznej oraz pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej,
- koordynacja i analiza działalności jednostek organizacyjnych powiatu związanych z realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej,
- współpraca z organizacjami społecznymi i pozarządowymi w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie rozwoju należy koordynacja działań związanych z opracowywaniem i realizacją programu rozwoju powiatu oraz okresowe analizowanie uzyskanych efektów.
Metryka
- OpublikowałMarzena Pietruszyńska
- Data publikacji2015-02-05 08:40
- Ostatnio zmodyfikowałMarzena Pietruszyńska
- Ostatnia modyfikacja2021-11-25 10:16
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
w Wydziale Edukacji i Spraw Społecznych
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych zwane dalej RODO) informuję że:
- Administratorem Twoich danych osobowych jest Starosta Toruński z siedzibą w Toruniu ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń, dane kontaktowe Administratora danych: tel.: 56 662 88 00, e-mail: starostwo@powiattorunski.pl
- Do kontaktów w sprawie ochrony Twoich danych osobowych został także powołany Inspektor Ochrony Danych, z którym możesz się kontaktować pod numerem tel.: 56 662 88 88 lub wysyłając e-mail na adres iod@powiattorunski.pl
- Można kontaktować się z nami w następujący sposób: listownie (na adres Administratora), e-mailowo i telefonicznie (podane w punkcie 1 i 2).
- Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu wypełnienia obowiązków Starosty Toruńskiego wynikających z przepisów prawa:
- ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych,
- ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych,
- ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
- ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe,
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe,
- ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
- rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
- ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach,
- rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych,
- ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- rozporządzenia Komitetu Przewodniczącego ds. Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań dotyczących tych zadań
- ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
- ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
- Podstawą do przetwarzania Twoich danych osobowych jest ustawa o ochronie danych osobowych oraz art. 6 ust. 1 lit. e RODO.
- Podanie Twoich danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
- Odbiorcami Twoich danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
- Twoje dane osobowe przetwarzane będą przez okres wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.)., następnie zostaną usunięte.
- Posiadasz prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania oraz ograniczenia przetwarzania.
- Przysługuje Ci skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
- Twoje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
- Twoje dane osobowe nie będą przekazane do państwa trzeciego lub do organizacji międzynarodowej.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćInspektor Ochrony Danych
- Data wytworzenia2018-05-25
- OpublikowałMarzena Pietruszyńska
- Data publikacji2018-05-30 13:32
- Ostatnio zmodyfikowałMarzena Pietruszyńska
- Ostatnia modyfikacja2024-10-09 14:27