Karta informacyjna SP-033
- Nazwa procedury:
Wymiana dowodu rejestracyjnego lub wydanie wtórnika - Nazwa Wydziału:
Wydział Komunikacji i Transportu - Podstawa prawna: 
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym
 - ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
 - ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
 - rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
 
 - Wymagane dokumenty:
Wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego lub o wydanie wtórnika.- W przypadku wymiany dowodu rejestracyjnego z uwagi na brak miejsca na kolejne adnotacje o dacie następnego badania technicznego pojazdu, do wniosku właściciel dołącza: 
- dowód rejestracyjny,
 - zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego z adnotacją określającą kolejny termin badania,
 - polisę OC
 
 - W przypadku zniszczenia dowodu rejestracyjnego w stopniu powodującym jego nieczytelność na wniosek właściciela pojazdu wydaje się jego wtórnik po:
- oddaniu dotychczasowego zniszczonego dowodu rejestracyjnego,
 - sprawdzeniu terminu następnego badania technicznego pojazdu w dowodzie rejestracyjnym; jeżeli nie jest on możliwy do odczytania - po sprawdzeniu go w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy, a w przypadku braku informacji w tej ewidencji, po przedstawieniu przez właściciela pojazdu wyciągu z rejestru badań technicznych pojazdów prowadzonego przez stację kontroli pojazdów, określającego termin
 - następnego badania technicznego pojazdu.
 
 - W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu, na wniosek właściciela pojazdu wydawany jest wtórnik dowodu po:
- złożeniu przez właściciela oświadczenia o utracie dowodu rejestracyjnego
 - sprawdzeniu terminu następnego badania technicznego pojazdu w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy, a w przypadku braku informacji w tej ewidencji, po przedstawieniu przez właściciela pojazdu wyciągu z rejestru badań technicznych pojazdów prowadzonego przez stację kontroli pojazdów, określającego termin następnego badania technicznego pojazdu.
 
 
 - W przypadku wymiany dowodu rejestracyjnego z uwagi na brak miejsca na kolejne adnotacje o dacie następnego badania technicznego pojazdu, do wniosku właściciel dołącza: 
 - Opłaty:
Złożenie pełnomocnictwa lub jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa - opłata skarbowa 17 zł.
Opłaty skarbowej można dokonać w kasie Starostwa lub na konto Urzędu Miasta Torunia: 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799.- Wykaz wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz karty pojazdu: 
- dowód rejestracyjny.................................................................54,00 zł
 - komplet znaków legalizacyjnych..............................................12,50 zł
 - pozwolenie czasowe z urzędu..................................................13,50 zł
 - pozwolenie czasowe na wniosek..............................................18,50 zł
 - komplet nalepek na tablice tymczasowe..................................12,50 zł
 
 - Za wydanie tablic rejestracyjnych pobiera się następujące opłaty:
- samochodowe..........................................................................80,00 zł
 - motocyklowe.............................................................................40,00 zł
 - motorowerowe..........................................................................30,00 zł
 - tablica (przyczepa, naczepa) ...................................................40,00 zł
 - indywidualne samochodowe................................................1.000,00 zł
 - indywidualne motocyklowe.....................................................500,00 zł
 - zabytkowe samochodowe.......................................................100,00 zł
 - zabytkowe motocyklowe............................................................50,00 zł
 - zabytkowe motorowerowe…………………………………….……40,00 zł
 
 - Za wydanie tablic tymczasowych z urzędu lub na wniosek właściciela:
- samochodowe..........................................................................30,00 zł
 - motocyklowe............................................................................12,00 zł
 - motorowerowe.........................................................................12,00 zł
 - 1 tablica (przyczepa, naczepa)................................................15,00 zł
 
 - Za wydanie tablic tymczasowych na wywóz pojazdu za granicę:
- samochodowe..........................................................................80,00 zł
 - motocyklowe.............................................................................40,00 zł
 - motorowerowe..........................................................................30,00 zł
 - 1 tablica (przyczepa, naczepa).................................................40,00 zł
Wpłaty za rejestrację można dokonać w kasie Starostwa Powiatowego w Toruniu lub na konto Starostwa Powiatowego w Toruniu: 40 1090 1128 0000 0001 5139 4498. 
 
 - Wykaz wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz karty pojazdu: 
 - Termin załatwienia sprawy: 
Niezwłocznie od daty złożenia wniosku, pod warunkiem przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów. - Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Komunikacji i Transportu w Toruniu
ul. Towarowa 4-6, tel. 56 662 89 22
e-mail: rejestracja@powiattorunski.pl
Interesanci przyjmowani są w dni robocze w godzinach otwarcia urzędu. - Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Starosty Toruńskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. - Dodatkowe informacje: 
- Wszystkie czynności związane z rejestracją pojazdów, zmianami zapisów w dowodzie rejestracyjnym oraz odbiorem zatrzymanego dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego dokonuje właściciel - współwłaściciele pojazdu lub osoba upoważniona przez właściciela - współwłaściciel.
 - Właściciel - osoba fizyczna przedkłada przy rejestracji dowód osobisty z wpisanym numerem PESEL. W przypadku braku dowodu - aktualne zaświadczenie z ewidencji ludności o stałym meldunku wraz z numerem PESEL oraz dokument ze zdjęciem np. paszport, prawo jazdy itp.
 - Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej znajdującego się w urzędzie gminy, może zarejestrować pojazd jedynie na nazwisko właściciela lub właścicieli (tak jak osoba fizyczna).
 - W przypadku braku danych dotyczących pojazdu organ rejestrujący ma prawo wymagać przedstawienia zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym, w którym ustalone będą brakujące dane. (art. 81 ust. 8 pkt 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
 - Jeżeli za właściciela pojazdu sprawę załatwia inna osoba powinna mieć upoważnienie na piśmie.
 - Jeżeli natomiast właścicielem pojazdu jest osoba prawna to sprawę załatwia osoba(y) upoważniona do reprezentowania tej osoby prawnej na podstawie dokumentów danej osoby prawnej (np. KRS-u) lub inna osoba pisemnie przez nią upoważniona
 
 - Formularze do pobrania: 
- Wniosek o wymianę dowodu lub wydanie wtórnika
– druk do pobrania poniżej. 
 - Wniosek o wymianę dowodu lub wydanie wtórnika
 
- Wniosek o wymianę dowodu lub wydanie wtórnika (DOCX)(dodano: 2023-10-26 12:12)
 
