Karta informacyjna SP-034
- Nazwa procedury:
Wymiana tablic rejestracyjnych oraz wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej - Nazwa wydziału:
Wydział Komunikacji i Transportu - Podstawa prawna: 
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym
 - ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
 - ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
 - rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
 
 - Wymagane dokumenty:
Wniosek o wymianę tablic rejestracyjnych lub wydanie wtórnika tablicy- Właściciel pojazdu jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia utraty albo zniszczenia tablic (tablicy) rejestracyjnych, złożyć do organu rejestrującego wniosek o wydanie wtórnika tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz:
- złożyć oświadczenie o utracie tablic (tablicy) rejestracyjnych – w przypadku ich utraty
 - oddać zniszczone tablice (tablicę) rejestracyjne – w przypadku ich zniszczenia
 
 - W przypadku zamówienia przez właściciela pojazdu dodatkowej tablicy służącej do oznaczania bagażnika, o tym samym numerze rejestracyjnym co numer rejestracyjny pojazdu samochodowego organ rejestrujący wydaje dodatkową tablicę rejestracyjną po przedstawieniu dotychczasowego dowodu rejestracyjnego,
 - W przypadku kradzieży, zgubienia albo zniszczenia dodatkowej tablicy rejestracyjnej, na wniosek właściciela pojazdu, stosuje się przepisy dotyczące wtórnika tablicy rejestracyjnej
 
 - Właściciel pojazdu jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia utraty albo zniszczenia tablic (tablicy) rejestracyjnych, złożyć do organu rejestrującego wniosek o wydanie wtórnika tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz:
 - Opłaty:
Złożenie pełnomocnictwa lub jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa - opłata skarbowa 17 zł.
Opłaty skarbowej można dokonać w kasie Starostwa lub na konto Urzędu Miasta Torunia: 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799.- Wykaz wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz karty pojazdu: 
- dowód rejestracyjny.......................................................................54,00 zł
 - komplet znaków legalizacyjnych...................................................12,50 zł
 - pozwolenie czasowe z urzędu........................................................13,50 zł
 - pozwolenie czasowe na wniosek....................................................18,50 zł
 - komplet nalepek na tablice tymczasowe........................................12,50 zł
 
 - Za wydanie tablic rejestracyjnych pobiera się następujące opłaty: 
- samochodowe.................................................................................80,00 zł
 - motocyklowe..................................................................................40,00 zł
 - motorowerowe................................................................................30,00 zł
 - tablica (przyczepa, naczepa) ............................................................40,00 zł
 - indywidualne samochodowe........................................................1.000,00 zł
 - indywidualne motocyklowe............................................................500,00 zł
 - zabytkowe samochodowe...............................................................100,00 zł
 - zabytkowe motocyklowe...................................................................50,00 zł
 
 - Za wydanie tablic tymczasowych z urzędu lub na wniosek właściciela: 
- samochodowe....................................................................................30,00 zł
 - motocyklowe.....................................................................................12,00 zł
 - motorowerowe...................................................................................12,00 zł
 - 1 tablica (przyczepa, naczepa)...........................................................15,00 zł
 
 - Za wydanie tablic tymczasowych na wywóz pojazdu za granicę: 
- samochodowe.....................................................................................80,00 zł
 - motocyklowe.......................................................................................40,00 zł
 - motorowerowe....................................................................................30,00 zł
 - 1 tablica (przyczepa, naczepa)............................................................40,00 zł
Wpłaty za rejestrację można dokonać w kasie Starostwa Powiatowego w Toruniu lub na konto Starostwa Powiatowego w Toruniu: 40 1090 1128 0000 0001 5139 4498. 
 
 - Wykaz wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz karty pojazdu: 
 - Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie od daty złożenia wniosku, pod warunkiem przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów. - Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Toruniu
ul. Towarowa 4-6,
tel. 56 662 89 20,22
fax 56 662 89 23
e-mail: rejestracja@powiattorunski.pl
Interesanci przyjmowani są w dni robocze w godzinach otwarcia urzędu.
Należy umówić termin wizyty na określoną godzinę za pomocą systemu rezerwacji internetowej dostępnej tutaj. - Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Starosty Toruńskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia stronie decyzji. - Dodatkowe informacje: 
- Wszystkie czynności związane z rejestracją pojazdów, zmianami zapisów w dowodzie rejestracyjnym oraz odbiorem zatrzymanego dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego dokonuje właściciel - współwłaściciele pojazdu lub osoba upoważniona przez właściciela - współwłaściciel.
 - Właściciel - osoba fizyczna przedkłada przy rejestracji dowód osobisty z wpisanym numerem PESEL. W przypadku braku dowodu - aktualne zaświadczenie z ewidencji ludności o stałym meldunku wraz z numerem PESEL oraz dokument ze zdjęciem np. paszport, prawo jazdy itp.
 - Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej znajdującego się w urzędzie gminy, może zarejestrować pojazd jedynie na nazwisko właściciela lub właścicieli (tak jak osoba fizyczna).
 - W przypadku braku danych dotyczących pojazdu organ rejestrujący ma prawo wymagać przedstawienia zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym, w którym ustalone będą brakujące dane. - Prawo o ruchu drogowym
 - Jeżeli za właściciela pojazdu sprawę załatwia inna osoba powinna mieć upoważnienie pisemne
 - Jeżeli natomiast właścicielem pojazdu jest osoba prawna to sprawę załatwia osoba(y) upoważniona do reprezentowania tej osoby prawnej na podstawie dokumentów danej osoby prawnej (np. KRS-u) lub inna osoba pisemnie przez nią upoważniona
 - W przypadku, gdy tablica, której wtórnik jest wyrabiany posiada na niebieskim pasku flagę polską zamawiane są dwie tablice z flagą unijną.
 
 - Formularze do pobrania: 
- Wniosek o wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej
 - Wniosek o wydanie dodatkowej tablicy
- druki do pobrania poniżej. 
 
- Wniosek o wydanie dodatkowej tablicy (DOCX)(dodano: 2023-10-26 12:15)
 
- Wniosek o wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej (DOCX)(dodano: 2023-10-26 12:16)
 
