Karta informacyjna SP-024
- Nazwa procedury:
 Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
- Nazwa wydziału:
 Wydział Komunikacji i Transportu
- Podstawa prawna: 
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu
 
- Wymagane dokumenty: 
- Wniosek
- dowód rejestracyjny;
- tablice rejestracyjne.
- Oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej, że pojazd wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach, o których mowa w art.81 ust. 11 pkt 1 lit. B oraz pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym
 
- Opłaty:
 Opłata za decyzję o wycofaniu czasowym pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80 zł- w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc o:- 4zł – od 3 do 12 miesiąca
- 2zł – od 13 do 24 miesiąca
- 0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca
 
- Termin załatwienia sprawy:
 Niezwłocznie od daty złożenia wniosku, pod warunkiem przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów.
- Jednostka prowadząca sprawę:
 Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Toruniu
 ul. Towarowa 4-6,
 tel. 56 662 89 22
 fax 56 662 89 23
 e-mail: rejestracja@powiattorunski.pl
 Interesanci przyjmowani są w dni robocze w godzinach otwarcia urzędu.
 Należy umówić termin wizyty na określoną godzinę za pomocą systemu rezerwacji internetowej dostępnej tutaj.
- Tryb odwoławczy:
 Odwołanie od niniejszej decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Starosty Toruńskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
- Informacje dodatkowe:
 Czasowemu wycofaniu podlegają:- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony
- ciągniki samochodowe
- pojazdy specjalne
- autobusy
- samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji
- w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust 11 pkt 1 lit. B oraz pkt 6;
- w przypadku wystąpienia szkody istotnej.
 Pojazd wymieniony w pkt 1-4 może być wycofany na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony na wniosek właściciela, ale łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy w roku, licząc od dnia jego wycofania z ruchu. Aby przywrócić pojazd do ruchu właściciel składa wniosek o przywrócenie do ruchu pojazdu wraz z decyzją o wycofaniu pojazdu z ruchu oraz aktualnym badaniem technicznym, o ile termin badania w dowodzie rejestracyjnym już upłynął.
 Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
 Warunkiem dopuszczenia samochodu osobowego do ruchu po jego czasowym wycofaniu jest wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu potwierdzone w centralnej ewidencji pojazdów. W przypadku braku w centralnej ewidencji pojazdów informacji o dodatkowym badaniu technicznym dopuszczenie do ruchu następuje na podstawie przedłożonego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu.
 
 
- Formularze do pobrania: 
- Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu - druk do pobrania poniżej
- Oświadczenie 
 - druki do pobrania poniżej
 
- Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu (DOC)(dodano: 2023-10-26 09:54)
- Oświadczenie (DOC)(dodano: 2023-10-26 09:55)
