§ 24. Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich - „OR”
- Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, organizację przyjmowania obywateli w sprawie skarg i wniosków, realizuje zadania dotyczące problematyki prawno – administracyjnej, wojskowej i nadzoru nad stowarzyszeniami oraz w zakresie spraw obywatelskich.
- W strukturze organizacyjnej Wydziału funkcjonuje - Biuro Rady zapewniające administracyjną obsługę Rady Powiatu,
- Do podstawowych zadań Biura Rady należy:
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady, Komisji i radnych,
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady i Komisji,
- sporządzanie protokołów z sesji Rady i posiedzeń Komisji,
- prowadzenie rejestru:
- uchwał Rady,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji i wniosków radnych,
- przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, wniosków komisji i interpelacji radnych zainteresowanym kierownikom wydziałów oraz czuwanie nad terminowym ich załatwianiem,
- przedkładanie uchwał Rady organom nadzoru i do publikacji,
- udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw organizacyjnych i ogólnych należy w szczególności:
- obsługa administracyjna Zarządu, w tym:
- przygotowywanie materiałów i protokołowanie posiedzeń Zarządu,
- prowadzenie rejestru uchwał Zarządu,
- przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Zarządu naczelnikom wydziałów i czuwanie nad terminowym ich załatwianiem,
- prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty,
- prowadzenie kancelarii ogólnej Starostwa, w tym przyjmowanie, rejestracja korespondencji wpływającej do Starosty i przekazywanie jej do właściwych komórek organizacyjnych,
- prowadzenie i koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
- prowadzenie ewidencji oddelegowań służbowych pracowników,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników Urzędu,
- opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Starostwa stosownie do potrzeb i bieżących zmian w przepisach prawa,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
- prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty,
- prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Zarząd,
- prowadzenie centralnego rejestru umów,
- opracowywanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty, opiniowanie ich pod względem redakcyjnym,
- przekazywanie materiałów do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad terminowym ich załatwianiem,
- prowadzenie zbioru bibliotecznego Starostwa,
- administrowanie wewnętrzną siecią komputerową Starostwa, w tym zapewnienie funkcjonowania systemów informatycznych oraz czuwanie nad bezpieczeństwem danych osobowych zawartych w tych systemach,
- zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego przy używaniu oprogramowania informatycznego w Urzędzie,
- nadzór nad stroną internetową Powiatu i Biuletynu Informacji Publicznej,
- prowadzenie spraw administracyjnych należących do właściwości Powiatowego Rzecznika Konsumentów,
- przyjmowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych składanych Staroście i Przewodniczącemu Rady oraz przekazywanie ich kopii do właściwych urzędów.
- obsługa administracyjna Zarządu, w tym:
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw obywatelskich należy w szczególności:
- nadzór nad działalnością stowarzyszeń zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym i stowarzyszeń zwykłych,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa oraz prowadzenie spraw związanych z przewozem osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o repatriacji i Karcie Polaka,
- organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
- przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru,
- wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i przeprowadzeniem wyborów samorządowych.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
- w zakresie spraw obronnych:
- koordynowanie przedsięwzięć związanych z opracowaniem i aktualizacją dokumentów obronnych wynikających z „Zakresu działania Starostwa w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju;
- opracowanie i aktualizowanie m.in.:
- „Planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Toruńskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny”,
- „Planu Akcji Kurierskiej Starosty Toruńskiego”,
- „Planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia Powiatu Toruńskiego na potrzeby obronne państwa”,
- „Regulaminu Organizacyjnego Starostwa na czas wojny”,
- koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i wykonawczych związanych z zabezpieczeniem potrzeb Sił Zbrojnych RP,
- współdziałanie z przedstawicielami administracji wojskowej w zakresie planowania i realizacji zadań wsparcia świadczonych na rzecz wojsk sojuszniczych w ramach obowiązków państwa – gospodarza (HNS);
- w zakresie obrony cywilnej:
- opracowanie i aktualizowanie „Planu obrony cywilnej Powiatu Toruńskiego”,
- przeprowadzanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej do działania,
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń sił obrony cywilnej,
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- planowanie, przygotowanie i koordynowanie ewakuacji ludności na wypadek zagrożenia życia, zdrowia i majątku ludności na terenie większym niż jedna gmina,
- planowanie ochrony oraz ewakuacji zabytków i dóbr kultury na wypadek zagrożenia zniszczeniem, opracowanie „Planu ochrony zabytków na terenie Powiatu Toruńskiego”,
- sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem i zapewnieniem funkcjonowania budowli ochronnych i urządzeń specjalnych,
- nadzorowanie realizacji przedsięwzięć związanych z zapewnieniem dostaw wody dla ludności, podmiotów gospodarczych, zwierząt hodowlanych, urządzeń specjalnych oraz dla celów przeciwpożarowych,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
- w zakresie zarządzania kryzysowego:
- opracowanie i aktualizowanie „Toruńskiego Planu Zarządzania Kryzysowego”,
- monitorowanie stanu bezpieczeństwa powiatu, dyspozycyjności i gotowości sił i środków ratowniczych oraz wspomagających działania ratownicze,
- wdrażanie, weryfikowanie i aktualizowanie baz danych niezbędnych do zabezpieczenia procesu koordynacji działań, realizowanych w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń,
- opracowywanie materiałów analityczno-sprawozdawczych z zakresu przygotowania, organizacji i realizacji przedsięwzięć w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń,
- wdrażanie i utrzymywanie w gotowości systemów techniczno-informatycznych wspomagających proces podejmowania decyzji, monitorowania zagrożeń oraz powiadamiania i alarmowania ludności.
- w zakresie spraw obronnych:
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych należy w szczególności:
- prowadzenie spraw oraz nadzór nad przestrzeganiem w Starostwie przepisów ochrony przeciwpożarowej,
- zabezpieczenie mienia Starostwa i ochrony pomieszczeń,
- administrowanie budynkiem Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym, konserwacją sprzętu i wyposażeniem w Starostwie,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
- gospodarowanie drukami i formularzami,
- gospodarowanie taborem samochodowym,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku w pomieszczeniach Starostwa oraz innych zadań z zakresu obsługi gospodarczej.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Zarząd Powiatu Toruńskiegodata wytworzenia: 2021-10-29
- opublikował: Marzena Pietruszyńskadata publikacji: 2021-11-08 14:10
- zmodyfikował: Marzena Pietruszyńskaostatnia modyfikacja: 2021-11-08 14:59