Rozdział 8 - Zasady opracowywania i wydawania aktów prawnych Zarządu i Starosty
Rozdział 8
Zasady opracowywania i wydawania aktów prawnych Zarządu i Starosty
§ 39.
- Zarząd na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:
- uchwały,
- zarządzenia – przepisy porządkowe podlegające zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady,
- decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
- Starosta wydaje:
- zarządzenia – wydane na podstawie upoważnień zawartych w aktach prawnych, niniejszym Regulaminie oraz porządkujące sprawy organizacyjne powiatu,
- obwieszczenia – wykonawcze w odniesieniu do uchwał Rady,
- pisma okólne – o charakterze instrukcyjnym, regulujące tok pracy,
- decyzje i postanowienia - w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 40.
- Projekty aktów prawnych winny być przygotowane zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki prawodawczej.
- Redakcja projektów aktów prawnych winna być jasna, zwięzła i poprawna pod względem językowym i powszechnie zrozumiała.
- Akt prawny składa się z tytułu, treści i uzasadnienia.
- Tytuł aktu prawnego zawiera następujące części:
- oznaczenie rodzaju aktu,
- numer aktu,
- oznaczenie organu podejmującego akt,
- datę aktu,
- określenie przedmiotu aktu.
- W treści aktu należy:
- określić podstawę prawną z powołaniem się na konkretne przepisy upoważniające organ do określonego działania i dokładnie wskazać źródło publikacji,
- podać zwięźle istotne postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty i litery,
- wskazać termin realizacji,
- określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację aktu,
- określić sposób wejścia w życie aktu,
- podać pełne tytuły aktów, które tracą moc
- umieścić klauzulę o ogłoszeniu w przypadku, jeżeli przewidują to przepisy.
§ 41.
- Projekty aktów prawnych przygotowują właściwe pod względem merytorycznym wydziały, biura i powiatowe jednostki organizacyjne.
- Projekty uzgodnione i zaparafowane przez bezpośredniego przełożonego przekazuje się do Biura Radców Prawnych celem zaopiniowania pod względem formalnoprawnym.
- W przypadku stwierdzenia uchybień, dokumenty zwraca się projektodawcy w celu usunięcia wad. Poprawione projekty podlegają ponownemu opiniowaniu.
- Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych wnoszą do porządku posiedzenia Zarządu kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa.
- Akty prawne – po ich podpisaniu – podlegają ewidencji w rejestrach prowadzonych przez Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.
- Tryb uzgodnień określony w ust. 2 i 3 obowiązuje także w odniesieniu do opracowywanych w wydziałach projektów uchwał Rady.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćZarząd Powiatu Toruńskiego
- Data wytworzenia2024-11-27
- OpublikowałMarzena Pietruszyńska
- Data publikacji2024-12-03 12:00
- Ostatnio zmodyfikowałMarzena Pietruszyńska
- Ostatnia modyfikacja2024-12-03 12:40