Rozdział 6
Podstawowe zadania wydziałów, biur, zespołów i referatów
§ 24. Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich -„OR”
- Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, organizację przyjmowania obywateli w sprawie skarg i wniosków, realizuje zadania dotyczące problematyki prawno – administracyjnej, wojskowej i nadzoru nad stowarzyszeniami oraz w zakresie spraw obywatelskich.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw organizacyjnych i ogólnych należy w szczególności:
- realizacja zadań nieodpłatnej pomocy prawnej,
- prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty,
- wykonywanie czynności kancelaryjnych Starostwa, w tym przyjmowanie, rejestracja korespondencji wpływającej do Starosty i przekazywanie jej do właściwych komórek organizacyjnych, przygotowanie korespondencji z wydziałów do wysyłki, rozliczanie opłat i reklamacji usług pocztowych,
- prowadzenie i koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
- prowadzenie ewidencji oddelegowań służbowych pracowników,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników Urzędu,
- opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Starostwa stosownie do potrzeb i bieżących zmian w przepisach prawa,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Starostwa,
- prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty,
- zlecanie publikacji ogłoszeń i obwieszczeń w prasie,
- zamawianie prasy i innych publikacji wydawniczych,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków i petycji oraz nadzór nad terminowym ich załatwianiem,
- administrowanie wewnętrzną siecią komputerową Starostwa, w tym zapewnienie funkcjonowania systemów informatycznych oraz czuwanie nad bezpieczeństwem danych osobowych zawartych w tych systemach,
- obsługa systemu audiowizualnego posiedzeń Rady Powiatu Toruńskiego,
- wykonywanie czynności związanych z diagnostyką, naprawą, modernizacją, usuwaniem awarii sprzętu komputerowego zainstalowanego w poszczególnych komórkach organizacyjnych Starostwa,
- nadzór nad zakupem i serwisem sprzętu komputerowego,
- wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie systemów informatycznych i teleinformatycznych,
- prowadzenie spraw technicznych związanych z obsługą telefonii stacjonarnej oraz dostępem do internetu
- zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego przy używaniu oprogramowania informatycznego w Urzędzie,
- nadzór nad stroną internetową Powiatu i Biuletynu Informacji Publicznej,
- przyjmowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych składanych Staroście i Przewodniczącemu Rady oraz przekazywanie do właściwych urzędów.
- prowadzenie centralnego rejestru umów,
- sporządzanie kwartalnych raportów z badania satysfakcji klientów,
- przyjmowanie korespondencji z Wydziałów i przygotowywanie do wysyłki w dniu jej przekazania lub w dniu wskazanym przez nadawcę,
- przygotowanie dokumentów do wszczęcia procedury zamówień publicznych na usługi pocztowe, inne usługi i materiały
- opracowywanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych Starosty, opiniowanie ich pod względem redakcyjnym.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw obywatelskich należy w szczególności:
- nadzór nad działalnością stowarzyszeń zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym i stowarzyszeń zwykłych,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa oraz prowadzenie spraw związanych z przewozem osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o Karcie Polaka,
- organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
- przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru,
- wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i przeprowadzeniem wyborów samorządowych.
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw obronnych, i zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
- w zakresie spraw obronnych:
- koordynowanie przedsięwzięć związanych z opracowaniem i aktualizacją dokumentów obronnych wynikających z „Zakresu działania Starostwa w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju;
- opracowanie i aktualizowanie m.in.:
- „Planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Toruńskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny”,
- „Planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia Powiatu Toruńskiego na potrzeby obronne państwa”,
- „Regulaminu Organizacyjnego Starostwa na czas wojny”,
- koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i wykonawczych związanych z zabezpieczeniem potrzeb Sił Zbrojnych RP,
- współdziałanie z przedstawicielami administracji wojskowej w zakresie planowania i realizacji zadań wsparcia świadczonych na rzecz wojsk sojuszniczych w ramach obowiązków państwa – gospodarza (HNS);
- w zakresie obrony cywilnej:
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- planowanie, przygotowanie i koordynowanie ewakuacji ludności na wypadek zagrożenia życia, zdrowia i majątku ludności na terenie większym niż jedna gmina,
- planowanie ochrony oraz ewakuacji zabytków i dóbr kultury na wypadek zagrożenia zniszczeniem, opracowanie „Planu ochrony zabytków na terenie Powiatu Toruńskiego”,
- sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem i zapewnieniem funkcjonowania budowli ochronnych i urządzeń specjalnych,
- nadzorowanie realizacji przedsięwzięć związanych z zapewnieniem dostaw wody dla ludności, podmiotów gospodarczych, zwierząt hodowlanych, urządzeń specjalnych oraz dla celów przeciwpożarowych,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego mających wpływ na realizację zadań
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu łączności radiowej i organizacja konserwacji masztu,
- wykonywanie innych zadań wynikających z aktów prawa;
- w zakresie zarządzania kryzysowego:
- opracowanie i aktualizowanie „Planu Zarządzania Kryzysowego Gminy Miasta Toruń i Powiatu Toruńskiego”,
- monitorowanie stanu bezpieczeństwa powiatu, dyspozycyjności i gotowości sił i środków ratowniczych oraz wspomagających działania ratownicze,
- wdrażanie, weryfikowanie i aktualizowanie baz danych niezbędnych do zabezpieczenia procesu koordynacji działań, realizowanych w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń,
- opracowywanie materiałów analityczno-sprawozdawczych z zakresu przygotowania, organizacji i realizacji przedsięwzięć w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń,
- wdrażanie i utrzymywanie w gotowości systemów techniczno-informatycznych wspomagających proces podejmowania decyzji, monitorowania zagrożeń oraz powiadamiania i alarmowania ludności
- udział w ćwiczeniach w celu sprawdzenia standardowych procedur operacyjnych dotyczących obiegu informacji pomiędzy organami i strukturami zarządzania kryzysowego, współpracy organów administracji rządowej i samorządowej, weryfikacji rozwiązań przyjętych w planach zarządzania kryzysowego, funkcjonalności systemów ostrzegania i alarmowania ludności,
- realizacja zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa Obywateli poprzez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku dla Gminy Miasta Toruń i Powiatu Toruńskiego,
- prowadzenie magazynu na potrzeby zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej.
- w zakresie spraw obronnych:
- Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych należy w szczególności:
- prowadzenie spraw oraz nadzór nad przestrzeganiem w Starostwie przepisów ochrony przeciwpożarowej,
- zabezpieczenie mienia Starostwa i ochrony pomieszczeń,
- administrowanie budynkiem Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym, konserwacją sprzętu i wyposażeniem w Starostwie,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych gospodarowanie drukami i formularzami,
- gospodarowanie taborem samochodowym,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku i odpowiedzialności cywilnej oraz ubezpieczeniem komunikacyjnym powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku w pomieszczeniach Starostwa oraz innych zadań z zakresu obsługi gospodarczej.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćZarząd Powiatu Toruńskiego
- Data wytworzenia2024-11-27
- OpublikowałMarzena Pietruszyńska
- Data publikacji2024-12-03 11:53